Saturday, June 23, 2018

Strategi Pembelajaran Pengajian Am Matrikulasi

Strategi Pengajaran dan Pembelajaran Subjek Pengajian Am Matrikulasi:
1.  Tutorial
2.  Student-Centered Learning (SCL)





Strategi ke arah pembelajaran berpusatkan pelajar
  1. Mewujudkan pengalaman pembelajaran yang dapat menarik minat pelajar serta menggalakkan penglibatan mereka dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
  2. Memberi peluang kepada pelajar belajar secara individu, kumpulan dan kelas.
  3. Melibatkan pelajar dalam membentuk proses pembelajaran melalui rundingan berasaskan kekuatan dan kelemahan pelajar.
  4. Memberi pelajar kebebasan membuat pilihan tentang bahan sumber dan aktiviti pembelajaran.
  5. Mewujudkan prosedur pemantauan agar pelajar bertanggungjawab ke atas apa yang mereka pelajari.
  6. Menentukan kriteria penilaian secara kolaboratif antara guru dan pelajar.
  7. Merancang penilaian berterusan secara kolaboratif.
Jenis-Jenis Strategi

Strategi Direktif
Pelajar belajar melalui penerangan tentang konsep/kemahiran oleh guru dan diikuti oleh ujian kefahaman dan latihan dengan bimbingan guru.

Contoh : Kuliah, latih-tubi


Strategi Pemerhatian
Pelajar belajar dengan memerhati perbuatan orang lain atau perlakuan sesuatu kemahiran.

Contoh : Demonstrasi, ‘modelling’.

Strategi Mediatif
Pelajar belajar melalui interaksi yang dirancang oleh guru untuk menolong pelajar.

* belajar bagaimana mengaplikasikan pengetahuan untuk menyelesaikan masalah
* membuat keputusan
* mengenalpasti andaian
* menilai kebenaran andaian, keputusan dan hipotesis


Contoh: ‘dialectical reasoning’, ‘concept attainment’, ‘concept formation’, ‘inquiry training’, ‘open-ended discussion.’

Strategi Generatif
Murid digalakkan menjanakan idea kritis dan kreatif. Strategi ini membantu pelajar menyelesaikan masalah secara kreatif dengan menggunakan idea asli atau unik.

Contoh: Sumbangsaran, pemetaan minda, ‘synectics’, pemikiran lateral dan kreatif, metafora

Strategi Kolaboratif
Pelajar bekerjasama dalam kumpulan untuk menyelesaikan masaalah.

Contoh: Pembelajaran koperatif

Strategi ‘Outside-context’
Pelajar belajar melalui aktiviti yang berfokus dan intensif dalam satu tempoh masa.

Contoh: Seminar, bengkel, projek

Strategi Metakognitif
Pelajar memikirkan tentang proses pembelajaran, rancangan pembelajaran, pemantauan dan penilaian kendiri. Contoh-contoh soalan yang difikirkan:

* Apakah yang saya telah belajar?
* Bagaimana saya boleh mempertingkatkan prestasi saya?
* Apakah bantuan yang saya perlu?

### Sumber:  http://mahirppb.tripod.com/LAMAN WEB RASMI SK KIONSOM INANAM, SABAH

No comments:

Post a Comment

Spesifikasi Kurikulum Pengajian Am Matrikulasi

1. Nama Kursus Pengajian Am Matrikulasi 2. Kod Kursus WP001 3. Nama Staf Akademik Emm...