1. Tutorial
2. Student-Centered Learning (SCL)
Strategi ke arah pembelajaran berpusatkan pelajar
- Mewujudkan pengalaman pembelajaran yang dapat menarik minat pelajar serta menggalakkan penglibatan mereka dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
- Memberi peluang kepada pelajar belajar secara individu, kumpulan dan kelas.
- Melibatkan pelajar dalam membentuk proses pembelajaran melalui rundingan berasaskan kekuatan dan kelemahan pelajar.
- Memberi pelajar kebebasan membuat pilihan tentang bahan sumber dan aktiviti pembelajaran.
- Mewujudkan prosedur pemantauan agar pelajar bertanggungjawab ke atas apa yang mereka pelajari.
- Menentukan kriteria penilaian secara kolaboratif antara guru dan pelajar.
- Merancang penilaian berterusan secara kolaboratif.
Jenis-Jenis Strategi
Strategi Direktif
Pelajar belajar melalui penerangan tentang konsep/kemahiran oleh guru dan diikuti oleh ujian kefahaman dan latihan dengan bimbingan guru.
Contoh : Kuliah, latih-tubi
Strategi Pemerhatian
Pelajar belajar dengan memerhati perbuatan orang lain atau perlakuan sesuatu kemahiran.
Contoh : Demonstrasi, ‘modelling’.
Strategi Mediatif
Pelajar belajar melalui interaksi yang dirancang oleh guru untuk menolong pelajar.
* belajar bagaimana mengaplikasikan pengetahuan untuk menyelesaikan masalah
* membuat keputusan
* mengenalpasti andaian
* menilai kebenaran andaian, keputusan dan hipotesis
Contoh: ‘dialectical reasoning’, ‘concept attainment’, ‘concept formation’, ‘inquiry training’, ‘open-ended discussion.’
Strategi Generatif
Murid digalakkan menjanakan idea kritis dan kreatif. Strategi ini membantu pelajar menyelesaikan masalah secara kreatif dengan menggunakan idea asli atau unik.
Contoh: Sumbangsaran, pemetaan minda, ‘synectics’, pemikiran lateral dan kreatif, metafora
Strategi Kolaboratif
Pelajar bekerjasama dalam kumpulan untuk menyelesaikan masaalah.
Contoh: Pembelajaran koperatif
Strategi ‘Outside-context’
Pelajar belajar melalui aktiviti yang berfokus dan intensif dalam satu tempoh masa.
Contoh: Seminar, bengkel, projek
Strategi Metakognitif
Pelajar memikirkan tentang proses pembelajaran, rancangan pembelajaran, pemantauan dan penilaian kendiri. Contoh-contoh soalan yang difikirkan:
* Apakah yang saya telah belajar?
* Bagaimana saya boleh mempertingkatkan prestasi saya?
* Apakah bantuan yang saya perlu?
Strategi Direktif
Pelajar belajar melalui penerangan tentang konsep/kemahiran oleh guru dan diikuti oleh ujian kefahaman dan latihan dengan bimbingan guru.
Contoh : Kuliah, latih-tubi
Strategi Pemerhatian
Pelajar belajar dengan memerhati perbuatan orang lain atau perlakuan sesuatu kemahiran.
Contoh : Demonstrasi, ‘modelling’.
Strategi Mediatif
Pelajar belajar melalui interaksi yang dirancang oleh guru untuk menolong pelajar.
* belajar bagaimana mengaplikasikan pengetahuan untuk menyelesaikan masalah
* membuat keputusan
* mengenalpasti andaian
* menilai kebenaran andaian, keputusan dan hipotesis
Contoh: ‘dialectical reasoning’, ‘concept attainment’, ‘concept formation’, ‘inquiry training’, ‘open-ended discussion.’
Strategi Generatif
Murid digalakkan menjanakan idea kritis dan kreatif. Strategi ini membantu pelajar menyelesaikan masalah secara kreatif dengan menggunakan idea asli atau unik.
Contoh: Sumbangsaran, pemetaan minda, ‘synectics’, pemikiran lateral dan kreatif, metafora
Strategi Kolaboratif
Pelajar bekerjasama dalam kumpulan untuk menyelesaikan masaalah.
Contoh: Pembelajaran koperatif
Strategi ‘Outside-context’
Pelajar belajar melalui aktiviti yang berfokus dan intensif dalam satu tempoh masa.
Contoh: Seminar, bengkel, projek
Strategi Metakognitif
Pelajar memikirkan tentang proses pembelajaran, rancangan pembelajaran, pemantauan dan penilaian kendiri. Contoh-contoh soalan yang difikirkan:
* Apakah yang saya telah belajar?
* Bagaimana saya boleh mempertingkatkan prestasi saya?
* Apakah bantuan yang saya perlu?
### Sumber: http://mahirppb.tripod.com/LAMAN WEB RASMI SK KIONSOM INANAM, SABAH
No comments:
Post a Comment